Kwartaalaangifte vs. maandaangifte btw




Als btw-plichtige ondernemer doe je periodiek btw-aangifte. De meeste zzp'ers doen dat per kwartaal, maar je kunt ook maandelijks aangeven. Wat past het beste bij jou? In dit artikel lees je het verschil en wanneer welke frequentie handig is.
De meeste zzp'ers doen btw-aangifte per kwartaal. Je geeft dan vier keer per jaar aan en betaalt of ontvangt het saldo. Voor de meeste kleine ondernemingen is dit de standaard en het meest praktisch, omdat je minder vaak aangifte hoeft te doen.
Krijg je structureel btw terug, bijvoorbeeld omdat je veel investeert of exporteert, dan kan maandelijks aangeven prettig zijn. Je krijgt je btw dan sneller terug, wat goed is voor je cashflow. In sommige gevallen kan de Belastingdienst ook maandelijkse aangifte verplichten.
Maandelijks aangeven betekent meer werk en meer momenten waarop je op tijd moet zijn. Kwartaalaangifte geeft meer rust, maar je btw staat dan langer uit of je betaalt later. Kies de frequentie die past bij je cashflow en hoe vaak je je administratie wilt bijwerken.
Dit artikel geeft algemene informatie op basis van de regels zoals bekend voor 2026 en vervangt geen persoonlijk fiscaal advies. Voor jouw specifieke situatie kijken we graag met je mee.

Plan een vrijblijvend gesprek en ontdek wat Fiscly voor jouw onderneming kan betekenen.
Fiscly.
Boekhouder. Voor zzp'ers.
Persoonlijke boekhouding voor zelfstandigen die grip willen houden op hun cijfers.
© 2026 Fiscly Finance. Alle rechten voorbehouden.